Ottawa - Reisverslag uit Hawkesbury, Canada van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu Ottawa - Reisverslag uit Hawkesbury, Canada van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

Ottawa

03 Juni 2013 | Canada, Hawkesbury

Ha,

Lekker geslapen, opgestaan en nu was het hele gezin al beneden, snap niet heel veel van de schooltijden, want het is negen uur en de kinderen zijn nog thuis, Chantelle brengt ze naar school want de schoolbus is gemist.
Het is een groot probleem want de jongste wil niet, pakt steeds zijn schooltas weer uit en huilt flink. Christopher heeft buikpijn en wil niet.
Dus die blijft thuis, Novena vergeet haar lunchbox, dus die moet Chantelle straks nog brengen en dan brengt ze gelijk Christopher naar school.
Wij hebben ondertussen de afwas maar gedaan en de vloer geveegd, kunnen we op die manier nog iets terugdoen. We pakken de auto in en rond 10 uur vertrekken we richting Ottawa, en wat blijkt de gedownloade gps navigatie werkt, jippie!!! Chantelle vindt het jammer dat we gaan, ze zou graag eens naar Nederland komen, wie weet....
Rond een uur of half een zijn we in Ottawa, een erg leuke stad, de hoofdstad van Canada. Het is wel kleiner dan Toronto en Montreal.
Marcel is vorig jaar in het oorlogsmuseum geweest, we gaan daar ook nu naartoe, maar niet nadat we langs de toeristeninformatie gegaan zijn (ben ik dol op!!). Nog wat ideetjes opgedaan, we gaan een bezoek brengen aan het parlement van Canada, we nemen de tickets die je vooraf moet boeken van 16:50, we lopen door naar het museum, een mooie tocht met prachtige gebouwen en uitzichten.
We eten er wat, en lopen dan door dit prachtige gebouw, wat een prachtige opzet, het is Canada in oorlog door de jaren heen, vanaf de Indianen tot nu in Afghanistan.
Ook de slag bij Vimy Ridge komt aan bod Lou, het monument is ook te zien. Het is teveel om op te noemen, geweldig mooi. Rond 16:30 lopen we naar het Parlement Hill, we wachten daar een Brabants kwartiertje en genieten ondertussen van een parlementslid die een fietstocht door de stad heeft georganiseerd om de mensen in beweging te krijgen.
We worden opgehaald door Nadir, hij zal ons rondleiden. We krijgen weer de hele douane procedure en controle het is een prachtig gebouw, het is volledig afgebrand geweest, behalve de bibliotheek die prachtig is en helemaal van hout, een bibliothecaris was aanwezig toen de brand begon, hij heeft de ijzeren toegangsdeuren dichtgemaakt en zo de bieb en de medewerkers behoedt van afbranden.
We gaan ook nog even de kloktoren in, waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt over de stad, geweldig!!
We zien de senaat en krijgen uitleg over het rechtssysteem, wat volgend is aan dat in Groot-Brittanie. Erg interessant.
Om een uur of half zeven gaan we terug naar de auto, we willen alvast een eerste aanzet maken om naar Montreal te komen, dat is nog wel een eindje.
Wat een prachtige omgeving rijden we door, en eindigen in Hawkesburry, in the middle of nowhere. Wel een goed hotelletje!!

groetjes en welterusten
M&M