Zondag rustdag - Reisverslag uit Kinzers, Verenigde Staten van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu Zondag rustdag - Reisverslag uit Kinzers, Verenigde Staten van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

Zondag rustdag

26 Mei 2013 | Verenigde Staten, Kinzers

Wat hebben we lekker rustig geslapen, heelijk!! Het is zondag, we zijn nu gewoon wakker rond half acht, dus lekker douchen en in de B&B staat een heerlijk ontbijt voor ons klaar, vers fruit, heerlijke boterhammen, soort taart van oatmeal (heerlijk), yoghurt, we genieten ervan. We kletsen nog met de andere gasten.
We kwamen Eli nog tegen, ik had gisteren al aangegeven dat ik wel mee wilde naar de kerk, hij vroeg of we dat nog wilden en gaf het adres van de Gap view church, kerk van de Mennonites. Met Trudie een van de andere gasten spreken we af dat we na de kerkdienst meegaan naar vrienden van haar die Amish zijn en een boerderij hebben.
De dienst was een hele belevenis, de dienst starte om 10:30, met zang, er waren verschillende sprekers, en een preek die ging over waar we allemaal recht op hebben (1 recht hebben we dat is de dood) wel wat zwaar maar er zijn ware dingen gesproken.
Na de dienst hebben we met verschillende mensen kennis gemaakt, ze zijn allemaal erg aardig en willen allemaal weten waar je vandaan komt en hoe je hier terecht bent gekomen. Ik voelde me wat opgelaten, omdat alle vrouwen een jurk dragen en een haarnetje achterop het hoofd hebben, het was geen probleem, er komen vaker gasten mee!
Rond half 1 zijn we weer terug bij de B&B, ik trek even andere schoenen aan want we gaan naar een boerderij!!
Trudie rijdt ons door het prachtige landschap naar de boerderij van de familie van Rhiel, Arie & David, zij zijn niet thuis, een tante wel, oud dametje wat erg verlegen is en dus niets zegt. Een eenvoudig huis zonder electra, alles doet het op propaan, zo ook de lampen en het fornuis. We gaan verder naar het huis van de broer van David die de boerderij overgenomen heeft, David en Arie hebben alleen een dochter, die in de herfst gaat trouwen, ook zij zijn niet thuis, hun 16-jarige zoon ontvangt ons en leidt ons rond, zijn 2 jongere broertjes lopen ook mee en verbeteren waar nodig. De haardracht is allemaal hetzelfde (het bekende jampottenkapsel), een baard mogen ze pas laten staan als ze getrouwd zijn. Wel mogen ze als ze 16 zijn naar een soort soos, daar hebben ze de mogelijkheid om andere meiden en jongens te leren kennen, ze volleyballen daar schijnbaar heel wat af!!
Op die leeftijd krijgen de mannen ook een eigen paard en rijtuig, ze kijken er al naar uit, de meiden trouwens ook hoor!
We krijgen een rondleiding door de stallen, ze hebben 39 melkkoeien die 2x per dag gemolken moeten worden, ook wat jonge kalfjes (de stiertjes verkopen ze) en 2 grote stieren, ze planten zelf tabak en haver,etc.
Ze bereiden het land met een paard en daarachter het werktuig, soms zijn ze slim en huren ze een tractor met bereider. Dat mag zolang ze zelf niet rijden, ook rijden ze tractor maar dan zonder rubber banden.
Bij terugkomst in huis (waar het wel een beetje speciaal ruikt, koeien, zweet, kruiden, etc.) zijn de twee zusjes er ook de ene is 15 en de ander 18. En de oudste zoon Amos, hij houdt wel van een praatje en heeft zin in de middag (ze hebben totaal 8 kinderen).
Helaas gaat het met Trudie niet goed, ze heeft een astma-aanval, Marcel snelt naar de auto en na een aantal pufjes knapt ze weer op (wat afvallen zou beter voor haar zijn). We zien het telefoonhokje, mensen bellen en spreken wat in, ze worden dan teruggebeld.
We gaan nog naar een andere vriendin, zij blijkt niet thuis en ook op de boerderij waar Trudie een kalfje heeft met haar naam is niemand thuis. Ze brengt ons terug en geeft aan dat we de omgeving zelf nog moeten ontdekken. Het is echt ongelofelijk, al die rijtuigjes, ja ze zijn er echt, kinderen op steppen, en verliefde stelletjes in een "Court wagen", een open rijtuigje. We kijken onze ogen uit.
We zijn naar Strasburg gegaan, naar het spoorwegmuseum, we gingen terug in de tijd met een stoomtrein, mooi om mee te maken.
Heerlijke hotdog gegeten!
Nog een soupje genomen in het B&B toen Trudie aan kwam met David en Arie, hier voor sommige ook al bekenden. We kregen van hen een kookboek, wat Marcel door hen heeft laten signeren. Marcel haalt zijn hart op want kletsen kan ie hoor!!
Mocht je op discovery naar de programma's over de Amish kijken? Er klopt vaak niets van, we zitten nu bij de bron en kunnen jullie er hopelijk straks meer over vertellen.
We hebben leuke mensen leren kennen en wat adressen uitgewisseld, en jullie raden het nooit......we blijven nog een nachtje langer, nu in de oude kamer van Trudie in het B&B zelf. We kijken nog even naar de rijtuigjes die blijkbaar tot een uur of 3 langs blijven komen. Rijtuigjes met een ronde afwerking zijn Amish, met een vierkante afwerking Mennonites (nog niet gezien overigens).
Tot morgen, relaxed dagje shoppen en touren!!

M&M