Central Park view - Reisverslag uit Jersey City, Verenigde Staten van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu Central Park view - Reisverslag uit Jersey City, Verenigde Staten van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

Central Park view

24 Mei 2013 | Verenigde Staten, Jersey City

Onze laatste dag in NY, we hebben nog een highlite niet gezien, Central Park, dus vandaag!

We hadden een prachtig plan, onze hop on off buskaart was nog geldig tot 10 uur, vroeg op en gelijk op pad voor de Upper town tour en Harlem. Het was wel frisjes, maar geen regen. We mochten er inderdaad nog in dus op naar Central Park!
Een heel groot, vele grote gebouwen eromheen waar vele beroemde mensen hun appartement hebben( Bono, McEnroe, Bill Cosby en zelfs het appartement waar TigerWoods zijn beroemde feestjes gaf zonder zijn vrouw, etc.). Madonna verkoopt haar verdieping dus wie wil bieden....ze will graag zo'n 20 miljoen dollar ontvangen.

Dan Harlem in, heel ander gebied, vele flats een beetje als de Bijlmer in Amsterdam. Wat blijkt wie is de eigenaar van al deze appartementen............het Vaticaan wouw, wat een inkomsten!!
We komen langs het beroemde Apollo theater, waar allerlei beroemdheden opgetreden hebben.
Het was een leuke tour, maar het begon nu ook flink te waaien en wat te druppelen, dus erg fris ondanks lange mouwen. Onder het af en toe zware takken die door de regen erg laag hangen, ontwijken, zien en horen we een hoop leuke feitjes.
Bette Midler is very loved in NY, ze heeft in Harlem de afgelopen jaren 500.000 bomen gepland, ze wil er in het totaal 1 miljoen planten, om Harlem groener te maken. Natuurlijk wordt de prijs 2500 dollar per boom ook nog genoemd, echt Amerikaans.
Zelfs onze tourguide blijft maar roepen money, money, etc.
Vanuit Harlem weer naar 5 th Av en Central Park, wederom prachtige huizen en appartementen maar helaas geen beroemdheden thuis. Wat een gemis voor hen!!
We stappen uit en ik ben echt tot op het bot verkleumd, we gaan snel even 5thAv op en ik koop een jasje en nog wat andere zaken, opwarmen met een kop koffie, en dan een wandeling in Central Park.
Omdat het weer niet zo best is, tot nu toe gelukkig geen harde regen, is het niet druk in het park dus heerlijk rondgelopen.
Langs het appartementen complex van John Lennon gelopen, daartegenover heeft Yoko Ono Strawberry fields laten maken, mooi ter nagedachtenis van John.
Er speelt ook nog een fanfare in het park, wrs aan het oefenen voor een optreden, vlakbij is de mooie Belverdere fontein, dus we genieten even van het mooie uitzicht en de muziek, het druppelt nu wat.

Plotseling stopt het met zachtjes regenen, trekken onze schitterende poncho's weer aan, en rennen hard naar een kiosk waar we onder het genot van een warme chocolademelk en pretzel met de eigenaar kletsen.Het blijkt dat in US dezelfde problemen spelen als in Nederland.Hij vertelde dat hij gisteren met de harde regen tot zijn knieen in het water heeft gestaan, het was vreselijk. Ook de schade van Hurricane Sandy is daar nog zichtbaar.

Het New York Museum bezocht, het is zwaar gesponserd door de burgemeester van NY Bloomberg (hij is dan ook multi miljardair). Het museum was eerst een betaald museum, ze hebben het nu gratis gemaakt maar er wordt verwacht dat je een donatie geeft en de voorgestelde prijs is 25 dollar het museum verdient nu meer dan ooit tevoren.
Het is een prachtig museum, erg veel kunst uit allerlei tijden en overal uit de wereld, ook veel beelden en schilderijen. We genieten maar je kunt er een hele dag doorbrengen, het is een aanrader.
We eten lekker bij de McDonalds en ja hoor, we gooien er maar een burgermenu tegenaan.
Naar het hotel terug, wasje draaien alvast dingen verzamelen voor morgen.
Waarschijnlijk passen we de route aan, het is memorial weekend, we wisten het niet, en we zien dat de hotels aan de kust erg duur zijn, morgen zullen jullie het weten!
Helaas wordt de komende dagen nog slecht weer voorspelt, maar na het weekend beter, gelukkig we zijn wel weer toe aan een beetje zon.
Voor de laatste keer groetjes uit NY,

M&M