dag 2 Berlijn 2012 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu dag 2 Berlijn 2012 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

dag 2 Berlijn 2012

24 Juli 2012 | Duitsland, Berlijn

De eerste nacht in Berlijn, het was warm. Vandaag ging de temepratuur richting de 30 graden C. Na een goed ontbijt op weg naar de Ku damm.
Even voor de lezers, ze hebben er leuke winkels. Gaan we zeker nog bekijken.
Richting de Ku damm komen we voorbij aan het joodse gemeentehuis, met polizei voor de deur(24/7)
Marjon heeft wat foto's gemaakt, die komen nog.
Op de Ku damm in de hop on-off bus gestapt, en voor ons de eerste blik op Berlijn. Uitgestapt bij het joodse museum. Een prachtig architectonisch juweeltje. Erg indrukwekkend en zeker de moeite waard. Liebermann heeft hier zijn talenten zeker laten zien. Terwijl hij van huis uit musicus is, en daarna pas architect is geworden.
op ons gemak in de tuin gelunched en daarna te voet naar Checkpoint C(harlie). Museum ingeweest, indrukwekkend en het een en ander opgestoken van de scheiding van oost en west. Extra's in het museum zijn alle perestroika's van de afgelopen jaren (Polen, USSR, enz).
tegenover Checkpoint C komt een extra museum over de koude oorlog(opening september 2012)
Hierna richting de muur gelopen, naar de topografie off terror. Een indrukwekkend museum over de tijd van 1933-1945, het hoofdkwartier van de Gestapo, SS en SD. Uiteindelijk is alles plat gebombardeerd en nu een dokumentatie centrum. veel gebouwen uit die tijd hebben nu een andere bestemming gekregen. Een knap stukje architectuur. Daarbij een echt stuk Duitse muur, of wat er nog van over is, want toen d emuur was gevallen begon iedereen de muur te slopen om een stukje mee naar huis te nemen. Nu dus kijken van afstand.
De bus weer ingestapt en bijna de hele rondrit gedaan, uitgestapt bij ons vertrouwde Tiergarten. Waar we een leuk restaurant vonden namelijk capt Schillow(www.capt.schillow.de) Gezellig en lekker gegeten. Marjon aan het Weisbier en ik aan de tonic. We gaan zeker terug!
Opfrissen en flaneren op de Ku damm. Hier houden ze van snel optrekken bij de verkeerslichten, liefst met een ferrari, porsche of een andere P-bak.
De motorrijders maken er ook een sport van om met een sportuitlaat met veel db's in spijkerbroek, t shirt en zelfs zonder helm het gehoor van de medemens te tarten. nog ff bij de mac een latte genomen en daarna naar ons hotel. Gelukkig wat minder warm, en op naar morgen.

• 25 Juli 2012 - 06:52

Lourens:

Hey marjon en marcel,
    Ziet er goed uit,ja er is veel te zien in berijn,en jullie hebben precies de goede week uitgezocht.
    Lekker weer dus genieten maar

• 25 Juli 2012 - 10:10

Wilma:

Jullie boffen met het weer. Anton en ik hebben Berlijn verleden jaar bezocht net voor kerst,toen hadden wij een andere temp. :)Geniet van deze week.Veel indrukken krijgen,enz.
    Groetjes Wilma.