Hekserij en Maritiem Salem - Reisverslag uit Nantasket Beach, Verenigde Staten van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu Hekserij en Maritiem Salem - Reisverslag uit Nantasket Beach, Verenigde Staten van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

Hekserij en Maritiem Salem

06 Juni 2013 | Verenigde Staten, Nantasket Beach

Lekker op ons gemak gedaan, een heerlijk ontbijt genuttigd (haha), koffie, mueslirepen (een aantal meegenomen, altijd handig voor onderweg, hoe Nederlands kun je zijn), en serials, die zijn best lekker.
Rond half 10 vertrekken we richting Salem, een hartstikke gezellig en mooi plaatsje met een hele geschiedenis. We parkeren in de parkeergarage (18$ voor de hele dag, afgerekend uiteindelijk 5,25$), langs de kant van de weg zou erg duur zijn, gelukkig dus niet gedaan.
We wandelen zo het Visitorscentrum in (joepie), we krijgen uitleg op de plattegrond, er is erg veel te zien, op heksengebied en op maritiem gebied, het is een erg rijk stadje geweest, zeker tijdens de handel met Afrika, Indie, etc.
Maar het handige in het stadje is dat alle bezienswaardigheden te zien zijn als je de rode lijn volgt die op de stoep getekend is, super idee en erg duidelijk. We kijken even rond en boeken gelijk een gratis (heel belangrijk) tour door een stukje maritiem Salem.
We gaan aan de wandel en al snel komen we terecht bij de Salem Witch Trials Memorial, een stukje herinnering aan de hysterie die hier plaats gevonden heeft in Salem in 1692. Bijna 200 mensen (mannen en vrouwen) zijn beschuldigd van het uitvoeren van hekserij, 19 zijn er opgehangen (in Europa werd er verbrand dit had te maken met de heersende katholieke kerk), een man werd platgedrukt en 2 honden werden ook opgehangen. Deze personen waren slachtoffer van angst en achterdocht en een justitieel systeem wat faalde om hen te beschermen.
Het is op een deel van de oude begraafplaats waar ook de mensen begrafen liggen die keken en niets deden!! En ook de belangrijke Nathaniel Hawthorne, de schrijver van het bekende boek (voor ons niet) the house of the seven Gables. Het is een indrukwekkend geheel. We lopen verder en komen in het maritieme gedeelte van Salem terecht, we gaan ergens koffie drinken en we zien een heerlijk Caramel cheese cake, we nemen allebei een stuk en bij afrekenen val ik bijna stijl achterover, het is voor een kop koffie, een heerlijke thai latte thee en 2 stukken cheese cake............................ 21 $, wat zeg je me daar van???
We genieten er maar extra van. Ik maak een foto van Marcel met blits, had ik bijna een rechtzaak aan mijn broek hangen, er zat een vrouw achter Marcel die pas aan haar ogen was geopereerd en door MIJN blits had ze nu veel pijn, of ik daar voortaan ALWAYS rekening mee wilde houden, gelukkig bleef het daarbij.
Het oudste snoepwinkeltje van USA is hier ook, natuurlijk moet ik naar binnen en we kopen ook nog iets.
Door naar het haven complex, waar een replica van de Friendship ligt, een prachtig schip, wat in vroegere dagen veel welvaart en handel naar Salem bracht (een vaart van een boot om handel te drijven en ruilen, duurde gemiddeld 26 maanden).
We lopen door naar het house of the seven gables, prachtig om te zien, we deden er een rondleiding, erg duidelijk en het verschil tussen de tijden dat het goed en slecht ging in de handel of de handeldrijver was goed in het huis te zien. Het huis is gebouwd in 1668 door Kapitein John Turner om de schrijver Nathaniel Hawthorne te inspireren een Amerikaanse klassieker te schrijven. Het huis werd uiteindelijk geerfd door de nicht van Hawthorne Susanna Ingersoll (de dochter van Turner de 3e die niet getrouwd was, Turner en zijn zoon overleden op zee).
Je ziet verschillende architectuur, het eerste stuk van het huis is erg laag, aantal jaren later worden er stukken bijgebouwd deze plafonds zijn hoger en prachtig beschilderd. Het geboortehuis van Nathaniel is ook naar het terrein verplaatst, het stond eerst achter een kerk, ze wilden er parkeerplaatsen maken, de gemeente heeft het voor 1$ verkocht en laten verslepen naar het museumterrein. Het is een mooi huis, groot voor die tijd.
Heel wat informatie gekregen en het effe laten bezinken in de tuin van Derby House, het enige stenen huis uit die tijd en eigendom van de rijkste man van het stadje. Prachtig en lekker rustig.
Om 13:15 verzamelen we met een heel stel anderen op de trappen van het Custom house, We werden rondgeleid door een oudere man die veel van de maritieme historie weet.
We gaan eerst kijken op de Friendship, een mooie replica met een aantal verplichte nieuwigheidjes maar verder helemaal gemaakt van materialen uit de tijd. Voor op het dek was de toilet, dit was zo omdat de lucht de andere kant op gaat, zodat het niet zo stinkt als je langs de boot hangt, misschien wordt het nog wat schoongespoelt ook??? Ze waren gemiddeld met 20-25 mensen (meestal jonge mensen 16-25, de avonturiers en snelverdieners, ze maakten geen carriere op de boot), ze wasten zich zelden, ze hadden minder slaapplaatsen, dus het was 4 uur op en 4 uur af, je pakte een bed wat vrij was, iedereen kon er dus liggen, moet er zelf niet aan denken!!
Het eten was ook eentonig, gezouten vlees, gezouten vlees, etc. dus scheurbuik heerste volop, maar men verdiende veel en men kon ook voor zichzelf nog wat ruilhandel drijven, wat extra inkomsten gaf. Dit waren wel de schepen die het meest overvallen werden door zeerovers. Als zo'n schip terugkwam, was er soms voor de investeerders een winst van 500%. Dus voor iedereen de moeite waard.
Daarna door naar Custom House, daar werden de belastingen geind en hier werkte Nathaniel Hawthorne, hij had regelmatig schrijversblock dus moest bijverdienen, via vrienden kreeg hij dit baantje. Wat hij ook weer verloor toen er een andere president aan de macht kwam. Hij had een hekel aan deze baan.
Het was een troep in het douanehuis, op een keer ging hij op speurtocht en vond een pakje met een brief en een rode A (het verhaal gaat dat er een vrouw was die een buitenechtelijk kind kreeg (Adultery) zij werd veroordeeld en moest de rest van haar leven een A op de borst dragen). Nathaniel schreef hier later een boek over the scarlet letter, een bestseller (alleen had hij geen baan meer, en hij werd na het uitbrengen van het boek verguist door Salem, hij maakte mensen zwart die herkenbaar waren in het boek).
We nemen afscheid en lopen weer verder over de rode lijn, komen terecht bij het Salem witch museum, we krijgen een show te zien met de uitleg over het hele verhaal rondom de hysterie van salem rondom de hekserij, het maakte weer een hele hoop duidelijk, erg interessant ook om te zien hoe hedendaags er nog steeds een soortement hekserij plaatsvindt (kijk Japanners en Pearl Harbor, Japanners werden geinterneerd in Amerika), het geloof van de Wicka is een officieel geloof in Amerika, interessant!!
We lopen verder naar het Witch house, het officiele huis waar de Trials hebben plaatsgevonden, het is uit 1675, ziet er nog goed uit!!
We lopen nog een stukje door het stadje en rond 16 uur lopen we het Witch history museum in, we krijgen een hele rondleiding langs vele diaporama's met een verhaal van de rondleider, wederom veel informatie en onze hoofden zitten nu wel vol!!!
We kijken nog wat rond door dit gezellige stadje en gaan terug naar de auto, we moeten nog zo'n 42 mijl rijden naar Nantusket Beach, ben benieuwd, het is prachtig weer geweest, we komen natuurlijk net in de drukte terecht maar ach het was ook zo weer voorbij.
We komen aan bij het hotel, hartstikke leuk liggend, vlakbij het strand, we frissen ons op en lopen een stuk langs de boulevard, heerlijk!!
We komen voor het eten terecht bij een hip restaurant, we aten er heerlijk ribsteak met aardappelpurree en een toetje (gelukkig 1 voor 2 personen) om je vingers bij op te eten, gelukkig zijn we lopend, kan het nog effe zakken.
Weer terug in het hotel lekker relaxen en kijken hoe laat de boot morgen naar Boston vertrekt, ik ben inmiddels al lekker in slaap gevallen, het was een super mooie dat maar ook erg vermoeiend, zie jullie morgen weer,

Veel plezier met dit lange verhaal,
M&M