Der funfte tag - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu Der funfte tag - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

Der funfte tag

27 Juli 2012 | Duitsland, Berlijn

Onze laatste hele dag in en om Berlijn.
We zouden gaan shoppen maar hebben ons plan omgegooid. Een nieuwe poging gewaagd richting het Stasimuseum, en stasigevangenis(hohenschonhausen)
En dat lukte. Het stasimuseum is indrukwekkend hoe men al vanaf kleins af aan werd geindoctrineerd om toch maar een echte socialist te worden en lid van het SED, anders denkenden waren de vijand.
De stasichef had een mooi kantoor en overal vertakkingen, ruim 90.000 voltijd medewerkers en 180.000 deeltijd medewerkers(stillen) 1 op de 60 inwoners van de DDR werkte voor de stasi.
in de gevangenis kregen we een rondleiding van een ex gevangene. Hij zat daar omdat hij terug wilde naar het westen. Zijn vader werkte in het westen maar bleek te spioneren voor de DDR. toen hij werd ontdekt vluchte hij terug naar de DDR en nam zijn gezin mee. Eenmaal in het oosten vertelde hij de echte reden van het snelle bezoek(opa zou op sterven liggen)
Uiteindelijk heeft hij 5 jaar in de DDR gewoond en daarvan bijna de gehele tijd gevangen. Hij heeft er een boek over geschreven(Thomas Raufeisen) Het boek heeft Der Tag an den uns vater erzahlte das er ein DDR spion sei.
Vanmiddag nog even met de voetjes omhoog gezeten en 's avonds nog even over de Ku damm geslenterd. En nog wat laatste kleine dingen gekocht. En een echter curry wurst met ketchup gegeten:) even om het af te sluiten
Mooie en interessante dag, maar ook weer fijn richting huis. zo rond een uurtje of 9 zullen we weer in Den bosch zijn:)

Marjon is reeds koffers aan het inpakken. We vertrekken morgen om 12.37 vanaf het Haubtbsahnhof Berlin

o ja de vent van gisteren die aan het balkon hing, vanmorgen hebben we een foto afgegeven aan een lokale journalist van BZ(Berliner Zeiting).
Hij heeft het overleefd, hij wilde indruk maken op zijn vriendin en ging op de rand van het balkon(in zijn onderbroek) balanceren. mocht hij als olympische gedachten hebben, hij kan het dus niet.
En de rekening volgt, 2 politie auto's, 1 x ambulance, en 2 x brandweer

• 27 Juli 2012 - 22:50

Ha:

Hoi Marjon en Marcel
    Leuk om jullie reisverslag te lezen. Ik krijg de indruk dat jullie dezelfde interesses hebben?
    Fijne terugreis en tot ziens!
    Groetjes Lia

• 27 Juli 2012 - 23:09

Diana:

Leuk dat jullie het naar je zin hebben (gehad), ik krijg weer zin in een vakantie. Ik ga ook maar eens op zoek in de vakantieveilingen.

Goeie reis terug en we zien elkaar snel.

Groetjes uit Best