09-01-2011 - Reisverslag uit Geldrop, Nederland van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu 09-01-2011 - Reisverslag uit Geldrop, Nederland van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

09-01-2011

Door: marjonzwo2011

09 Januari 2011 | Nederland, Geldrop

Z
ondag, dimanche 9 janvier 2011.

Opstaan op z’n Afrikaans is natuurlijk iets aparts: om half zes ongeveer wordt het licht, ezels balken (verschrikkelijk hard trouwens) vogels (misschien de gieren) krijsen, de iman van de moskee begint om 5 uur al, en de dames van de ‘huishouding’ hebben al een vuurtje gemaakt. Het douchen is nog steeds niet warm en we moeten wachten op elkaar.
We gaan vandaag natuurlijk naar de kerk: Lucy en Marjon gaan om 08.30 uur samen met Paul (chauffeur) en Noëllie (opvolgster van Julienne)naar de RK kerk. De rest gaat om 10.00 uur naar de Eglise Protestante. Van te voren wandelen we nog naar het meer van Bam en zoeken naar de beroemde touwpomp (pompe a corde) die ergens in het veld staat. Hij werkt nog prima, Simon probeert hem uit.
De kerkgang was een interessante belevenis, de église protestante is volgens ons een Pinkstergemeente met veel muziek en dans (we doen mee met klappen en swingen op onze manier en Lianne waagt zelfs een dansje met de dames). Deze prachtig uitgedoste dames dansen en swingen dat het een lieve lust is met baby’s op de rug. Zo zien we hoe de kinderen worden grootgebracht.
Marjon en Lucy zijn ter communie geweest en hebben nog even met de pastoor gesproken. De Chef en Elisabeth waren ook aanwezig en hebben nog iets gezegd. Daarna is het pauze, lekker in de schaduw zitten en water drinken, bellen en mailen en weer heerlijk gegeten (spaghetti met kip die we vanmorgen nog rond hebben zien lopen op ons erf).
We zoeken schoolspulletjes bij elkaar om uit te delen aan de kinderen van Zimtanga.
Daarna gaan we naar buiten met 100 ballonnen van Wilde Ganzen voor de kinderen. Alle kinderen weten het een een mum dus Marjon en Lucy hebben zich een ongeluk geblazen. Een ballonnenfeest in de straten van Zimtanga.
Na een mooie wandeling naar het meer van Bam en een bezoek aan de touwpomp die het uitstekend doet (het water van 23 meter diepte omhoog haalt), is het alweer bijna donker. Na een heerlijke maaltijd in het donker, gaan we weer vroeg naar bed.

Groetjes Marjon