7-1-2011 - Reisverslag uit Geldrop, Nederland van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu 7-1-2011 - Reisverslag uit Geldrop, Nederland van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

7-1-2011

Door: marjonzwo2011

08 Januari 2011 | Nederland, Geldrop

Hoi allemaal,

Nog een bericht voordat we morgen naar Zimtanga gaan waar we waarschijnlijk geen bereik hebben. Hopelijk duurt dat geen week maar geen bericht is goed bericht. Het was vandaag een indrukwekkende dag, die al om 7:00 begint het is meteen licht en dus begint de dag rond die tijd.

Eerst lekker ontbijten met een ouderwets Frans stokbroodje en daarna op pad. Een boeiende dag met een druk programma. Eerst om 09.30 uur naar het proefproject van een kippenboerderij in Goué. Dit project is begonnen in februari 2010 met 20 kippen. Nu scharrelen er 110 rond met 2 hanene in de buurt dus dat gaat goed. Het ziet er echt goed uit, we hebben met z'n allen een kijkje genomen en gesproken met de dames en heren die het project leiden. Werkelijk midden in de rimboe en bereikbaar na veel gehots en geknots over de zanderige wegen.

Daarna onder de boom vergaderd met de betrokkenen over het starten van een nieuwe kippenfarm. Moet lukken, vinden wij. Dit project zal worden gedaan door de vrouwen van Goué en ZWO helpt mee door het verlenen van een mikrokrediet. (Binnen zes jaar moet de lening worden terugbetaald. Het geld dat terugkomt wordt opnieuw geinvesteerd in nieuwe projecten. Een bedrag van 1000 euro wordt als gift verstrekt.) Meermalen hebben de delegatieleden vandaag genoten van toiletbezoeken. Dat is een ervaring op zich, kunnen wij jullie vertellen. Midden in de bush, boven een gat hangen, surprise!

Tussen de middag genoten van een broodje warme geitenkaas bij een geitenboerderij, óók gelegen in de bush, maar wel aan een meer. De kok moest thuis worden opgehaald omdat er verder niemand was. Heerlijk uitgerust.

Het klapstuk van de dag was toch een prachtige excursie naar de beeldentuin van Laongo. Uniek!

Het was erg warm maar meer dan de moeite waard. Beelden van graniet, uitgehouwen door diverse kunstenaars vanuit de hele wereld. Zij hebben op uitnodiging van de regering een maand gewerkt aan een beeld met een door hen uitgekozen thema.

Vaak kwam het thema: Goed en kwaad en Mooi en Lelijk aan de orde. Prachtig dus. Misschien kunnen we nog wat foto's op de site zetten.

Morgen gaan we dus naar Zimtanga en daar hebben we waarschijnlijk helaas geen verbinding.

Dus tot nader orde: tot ziens en bedankt voor jullie interesse.

Wij hebben het bijzonder naar onze zin.
Alleen met het Frans wil het nog niet zo lukken, verstaan gaat, praten iets minder dus erg intensief.
De volgende uitspraken werden vandaag gedaan:

Opmerking Marjon: als het zo doorgaat met het heerlijke eten, kom ik kilo's aan! Uitspraak van de dag.

Andere uitspraak: (van Simon) gezien op een auto in BF: "Een oog dat niet gehuild heeft, heeft nooit iets gezien."

En nog een:(Uit de beeldentuin):
"Elke keer wanneer een oude man of vrouw sterft, brandt er een bibliotheek af."

Tot snel,

groetjes Marjon en natuurlijk de rest

• 08 Januari 2011 - 10:39

Anneke Hermsen:

Hoi marjon,
    Leuk om jullie verhalen hier te lezen. geniet er allemaal van en de goed op mijn moeder passen he!!
    groetjes anneke

• 08 Januari 2011 - 12:08

VAMA:

Schitterend verslag.Hulde.
    Een wonderlijk en plezierig land lijkt me."Wie verre reizen maakt kan veel
    vehalen"
    Hebben ze nog iemand nodig met
    kippen-ervaring? Moeder weet er
    immers alles van.....dus....
    Veel groeten uit een regenachtig en
    winderig Nederland(10 gr)
    VaMa

• 08 Januari 2011 - 15:55

Iris:

heee tante marjon !

wat een leuke verhalen
    moooi dat het natuuurlijk zo goed gaat
    wc's lijken me iets minder haha
    iig veel plezier verder!

xxxxxxx
    iris

• 08 Januari 2011 - 20:48

Jack En Diana:

Hoi Marjon,
    Wat een ervaring! wat een leuk verslag. Eten klinkt tot nu toe goed, wc wat minder :-) Geniet ervan en tot de volgende keer.

Groetjes,
    Jack en Diana

• 09 Januari 2011 - 12:19

Anne:

Hallo Marjon
    Het klinkt als een hele mooie ervaring en een boeiende reis. Het Frans is natuurlijk lastig, knap dat je het al wel kunt verstaan! De beeldentuin klinkt erg mooi. Leuk verslag Marjon, fijne reis verder, groetjes van Anne

• 09 Januari 2011 - 18:02

Trudy:

Marjon wat een prachtige indrukken doe je op en leuk dat je ons laat meegenieten. We volgen je stappen op de voet...

Dikke knuffels van ons allemaal

• 09 Januari 2011 - 18:39

De Dijkhuisjes:

Ola,

Op weg naar Zim"tanga"..., hier in huize wordt er afgevraagd of je daar in je tanga heen moet!
    Zou misschien wel een idee zijn, is wat makkelijker met die toiletgang.
    Maarre.... pas dan wel op met die kilootjes want dan zie je het
    tanga-tje niet meer!
    Wij genieten van het reisverslag, geniet er maar van, je hebt het verdiend!

Liefs van de Dijkhuisjes

• 09 Januari 2011 - 18:50

Ilse:

Hey Marjon (en natuurlijk de rest van de groep),
    Wat leuk en wat maken jullie veel mee zeg!!! Super! Heel leuk om zo de reis te kunnen volgen. Geniet en maak er een geweldige tijd van.
    Groetjes ook van je broer die nu Geneve onveilig maakt.

• 10 Januari 2011 - 09:36

Marijke:

ik wilde via google earth een kijkje nemen in zimtanga, maar dat ging niet door. ook wolters noordhoff wereldatlas kon mij niet helpen. ik ben afhankelijk van jouw verslag en ben blij zo iets van burkina faso te weten te komen. foto's op de site zijn heel welkom. marijke

• 14 Januari 2011 - 08:25

Wilma:

Heey Marjon,
    Ben inmiddels terug uit Amsterdam, dus kan je reis weer volgen.
    Ben benieuwd naar de nieuwe reisverslagen.
    Groetjes
    Wilma

• 15 Januari 2011 - 08:02

Trudy:

He Zussie,

Ik log iedere dag in maar....geen nieuws. Ik ben zeer benieuwd en ik hoop gauw weer iets te horen van je nieuwe avonturen.