Dagje Maramures - Reisverslag uit Suceava, Roemenië van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu Dagje Maramures - Reisverslag uit Suceava, Roemenië van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

Dagje Maramures

23 Juni 2015 | Roemenië, Suceava

Hoi,

Loop inmiddels een paar dagen achter helaas is niet overal het internet op de kamers even goed en het is al met al toch een vermoeiende reis.

Maar verder met dag drie, weer een dagje vroeg op, dus 7 uur ontbijt en 8:30 vertrek. Vandaag de eerste dag van het doorwisselen in de bus, 2 plekken naar voren dus nu bijna vooraan. Ons moeder zit de bank voor ons. Het is vandaag zo'n 370 km rijden en ondanks dat Charlotte een doorrijder is zijn deze wegen niet echt gemaakt voor "te hard" rijden. De autobanen zijn prima, maar de rest is allemaal 1-baans.
We rijden naar een een nieuw klooster, in 1993 gebouwd, er wonen 10 zusters/nonnen, in Barsana.
Indrukwekkend dat er nog zoveel nieuwe kloosters en kerken gebouwd worden in Roemenië, zelfs in de kleinste dorpen zie je wel minimaal 2 kerken staan, de ene nog mooier als de ander.
Het klooster is prachtig van opzet, veel bloemen en wat bloeit alles mooi, een nonnetje geeft ons wat uitleg over het ontstaan van het klooster, wat met name is betaald uit giften (iedere Roemeen geeft wel iets aan de kerk). Ze verkopen hier ook iconen op glas, prachtig! Heb er zelf nog geen gekocht.
Natuurlijk hebben we hier in het kapelletje ook nog kaarsjes opgestoken.
Bij de weg zijn een aantal mannen bezig met zeisen om het gras weg te halen, deze gebruiken ze ook nog op het land om te hooien (das toch wel Nederland uit de jaren 50-60).
Onderweg naar de 2e kerk die in Bogdan Voda, een van de oudste houten kerken, eerst stond er een andere kerk maar de Tartaren kwamen en hebben alle kerken af laten branden, dus na 1720 zijn deze kerken weer gebouwd. De kerk die we bezoeken is uit 1723, en is erg speciaal omdat het binnen beschilderd is, het is verf van planten op het (dennen)hout van de kerk. We worden opgewacht door de vrouw van de plaatselijke priester (orthodox). Priesters moeten getrouwd zijn anders krijgen ze geen parochie.
De schilderingen in de kerk zijn bijbelse schilderingen, op de achterkant van de deur waar we binnen gaan is de duivel geschilderd. De kerk bestaat uit 3 ruimten, in de orthodoxe kerk is het gewoonte dat mannen en vrouwen gescheiden zitten, dus of de vrouwen in het achterste deel van de kerk of links de mannen en rechts de vrouwen. In het voorste deel van de kerk zitten drie deuren, door 2 mogen de mannen naar het altaar toe, door de mooiste de priester en de vrouwen hebben geen toegang. Naast dit oude kerkje, staat ook nog een gigantisch grote nieuwe kerk. Voor de kerk hangt nog een houten plank, hierop wordt geslagen om de mensen te laten weten dat de kerkdienst begint. Tegenover de kerk nog een beeld van Bogdan Voda (=vorst).
We gaan door en komen door allerlei kleine dorpjes, de streek is bekend om zijn houtsnijwerk (noorden). En bij veel huizen zie je houten poorten, prachtig bewerkt, het blijkt dat hoe groter en mooier de poort hoe rijker de familie.
Rond vijf uur gaan de boeren naar huis en dat is nog met echte paard en wagen. Soms een hele uitpuilende berg met hooi erop en daarin de boer en zijn kinderen, leuk om te zien.
Bij bijna alle huisjes zie je bankjes of stoelen staan, hier zitten de vrouwen/mannen van het dorp gezellig te kletsen.
Bij de paarden zie je vaak rode pompons naast het hoofd, dit is ter bescherming tegen het boze oog. Dit zou mensen en dieren ziek maken (rood is van bloed, het boze oog zorgt ervoor dat al het bloed uit je wegtrekt, dit betekent je einde).
Onderweg eten we nog een broodje bij een tankstation wat Valentijn gebeld had zodat ze in ieder geval voldoende brood hadden, dit is nogal lastig ze zijn nog niet berekend op grote groepen. We zijn inmiddels in de "provincie" Bucovina en rijden over de Prislop pas, 1400 m hoog. Ook hier wordt momenteel een nieuwe kerk gebouwd, hier leven 2 broeders. Er is ook een militaire begraafplaats bij. Om hier te komen rijden we over de noordelijkste weg die erg slecht is, hier rijden grote vrachtwagens over die houtlading bij hebben hierdoor gaat de weg kapot, dus veel kuilen etc. We rijden door 2 natuurgebieden, die onderdeel van de Karpaten uitmaken, Rodena gebergte 2300 m en de Marmures 1900 m. We rijden vanuit Noord-Transylvanie Noord-Moldavie in, "provincie" Bucovina, het is vandaag 28 graden. We stoppen ook nog even voor een fotomoment, het prachtige uitzicht over de vlaktes bij Sadova. En komen aan in Suceava, bij ons alweer prachtige hotel. Hotel Sonnenhof, leuk terras erbij, dus drankje daar en heerlijk eten, dan vermoeid weer naar bed, morgen zelfde tijd, tot dan!