Transsylvanië en middeleeuwse steden - Reisverslag uit Sibiu, Roemenië van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu Transsylvanië en middeleeuwse steden - Reisverslag uit Sibiu, Roemenië van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

Transsylvanië en middeleeuwse steden

29 Juni 2015 | Roemenië, Sibiu

Ha, vandaag een drukke maar leuke dag, we beginnen met een burchtkerk, er staan er 380 op Unesco erfgoedlijst, fenomeen in Transsylvanie. Vertrek 8:35
Om 9:00 willen we Prejmer bezoeken, daar staat een oude burchtkerk uit ongeveer 1218 toen werd gestart met de bouw. Sàksische architectuur, poort bij het huis of kerk, alles daarachter is niet te zien.
De burchtkerk heeft hoge muren zo'n 12 meter, 3-4 cm dik. Daarachter konden dorpelingen zich verschuilen bij gevechten, etc. wat blijkt nu de kerk is dicht. We hebben wel een rondje om de kerk gelopen (die prachtig is) en gaan dan op naar de volgende.
9:40 komen we aan in Honingsberg, sinds 1240, voorheen geen muren, echten na een aanval van de Turken wel muren gebouwd. Iedere familie had er een kamer met een nummer in de muur, dus bij een aanval had je voldoende proviand. Het is een sterke burcht, nooit overvallen, wel een keer het dak afgebrand. In de kerk heb je het middenstuk, daar zitten de vrouwen, op banken zonder rugleuning, mannen aan de zijkant, met rugleuning, ter bescherming van de vrouw.
Na een Zweeds verlies van Koning Karl 12 en Peter de Grote van Rusland zijn ze hier naartoe gevlucht, als dank voor alles hebben ze geld aan de kerk gegeven daar hebben ze een orgel en altaar van gekocht.
We kunnen even rondkijken, erg leuk, de plaatselijke klederdracht en gewoontes zijn ook tentoongesteld. Om 10:25 uur vertrekken we weer om ergens voor koffie te stoppen op een plek met mooi uitzicht, raad eens, de stroom was uitgevallen, dus niets deed het..... dan maar bij een benzinepomp, ook goed!
De burcht in Rupea, met vele beschermingsmuren, erg mooi.
We rijden langs het plaatsje Viscri, het dorpje waar Prins Charles een optrekje heeft gekocht. Rust en "praten met bomen"! Hahaha.
We rijden door naar Sighisoara, een van de weinige, nog bewoonde middeleeuwse forten in Europa. Met 35.000 inwoners, waarvan het hart van de stad op de heuvel staat.
We zien een prachtige klokkentoren, Het geboortehuis van Dracula (1431) en de prachtige bergkerk, we kunnen erheen maar kiezen ervoor om heerlijk op een pleintje echte Roemeense soep te proberen, deze wordt geserveerd in een uitgehold brood met deksel, erg voedzaam en lekker.

Wetenswaardigheden:
- Dracula = bloeddorstig persoon, bijnaam van Vlad de spietser (hij
spieste mensen aan zijn zwaard in oorlogen).
- Vlad Dracul was zijn vader, geprobeerd tegen Turken te vechten, Turken
namen kinderen van vorsten gevangen om ze klein te houden. 1462
vermoord.
- Moeders van Stefan de Grote en Vlad waren zussen!
- De oude burgemeester van Sibiu is nu de President van Roemenie,
Claus Johannes, het is volgens Valentijn sinds de revolutie de beste
president (dat wil wel wat zeggen hoor).
- Aangezien de 1e minister een dief is.
- Je kunt president zijn voor 2 x 5 jaar.
- Sibiu is de hoofdstad van het district.

14:50 rijden we door Mediash, daar staat een prachtige klokkentoren, die staat echter scheef, slechte fundering voor 5 verdiepingen, oorspronkelijk maar 2 verdiepingen, echter er zijn er 3 extra opgebouwd.
In dit dorp is ook de hoofdzetel van gasbedrijf, 1 van de rijkste bedrijven.

Om 15:40 komen we aan op de bestemming voor een wijnproeverij (Tarnaveni), iedereen doet mee. Voor 35 lei = ongeveer 8:50 p.p.
Het is een prachtig landgoed, maakt de eigen wijn, we krijgen een kijkje in de wijnkelder en gaan proeven met een hapje erbij. Met name witte wijnen en dan de droge maken ze er, dan nog een rode van pinot noir, ook een heerlijk wijntje, ma neemt een lekkere fles mee voor Wilma en Hans.
Om 18 uur vertrekken we richting Sibiu waar we 2 dagen zullen verblijven, heerlijk even alles uit de koffer en op je gemak doen. De stad heeft 155.000 inwoners en ligt op de oude handelsroute Donau-Centaal Europa. 3% van de bevolking is Saksen. In 2007 was het een van de culturele hoofdsteden van Europa.
Om 19:40 arriveren we in ons hotel (Continental Hotel), het is een prachtig hotel, gelegen midden in de stad, echt super. Na een heerlijk diner, lopen we nog even de stad in, erg gezellig, allemaal terrasjes, leuke pleintjes, we zijn benieuwd, morgen geeft Valentijn ons een rondleiding. We doen nog wat boodschapjes en gaan dan moe en voldaan naar bed, het was een lange dag!
Tot morgen