Op naar de Donaudelta - Reisverslag uit Tulcea, Roemenië van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu Op naar de Donaudelta - Reisverslag uit Tulcea, Roemenië van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

Op naar de Donaudelta

25 Juni 2015 | Roemenië, Tulcea

Daar ben ik alweer, kan nu ff een beetje mijn best doen om de dagen weer in te halen. Marcel ligt al lekker te slapen en ik ga nog maar even door.

Ook weer een goed ontbijt, koffers zijn maar moeilijk naar beneden te krijgen want er gaan 3 bussen tegelijk vertrekken. Dus 8:30 vertrekken we (eigenlijk een beetje te laat, moesten anders dan ik vermelde eigenlijk om 8:00 vertrekken), ja dit is overmacht. Om 7 uur stond ook al iedereen in de eetzaal te dringen.

Om 9:35 komen we aan in Baku een stad met 177.000 inwoners, waar we bij een hotel zouden kunnen stoppen en een lunch kopen in het stadje, er is echter een auto gebeuren in de stad, dus alles afgezet en nergens plek. We rijden door naar een Auchon, waar we in de supermarkt zelf broodjes etc. kunnen kopen, ook prima idee!
Lekker bakkie thee/koffie gedronken en door naar Galita, waar we met de pond overgaan.

Onderweg in Liviu Harbuz zien we nog een ongeval met een paard en kar, kar is helemaal kapot, wrs. is paard op hol geslagen.

Nog wat wetenswaardigheden:
- Piatra Neamt, Sucheava, etc. liggen op de oude handelsroute van de
Donau, Polen en Litouwen, dus in de Middeleeuwen ontwikkeld, na de
invasie van Turken en Tartaren werd Moldavië armer!
- Er zijn echter geen moskeeën, de Turken mochten niet alles doen wat
ze wilden, Moskeeën waren verboden evenals het propaganda maken
voor de Islam. Daarom in Moldavië en Transsylvanie geen moskee, wel
in de kleinste provincie Dobroedzja, dit was namelijk een deel van het
Ottomaanse rijk, dus wel moskeeën.
- Verschil tussen katholieken en orthodoxen zit hem maar in 1 woord uit
het credo, Het is de heilige geest die bij katholieken van de zoon komt,
bij de orthodoxen komt ie alleen van de vader.
- ortho betekend recht
- doxa betekend (juiste) weg
- Veel zonnebloem velden die gebruikt worden om zonnebloemolie te
maken.
- 20 miljoen Roemenen in een land 5x zo groot dan Nederland
- Men heeft hier waterputten buiten eigen grond staan, met daarnaast
een fruitboom, dit is voor pelgrims (je weet nooit..)
- Op het platteland kosten 1 kg tomaten 2 Lei = 50 eurocent
- Donau is 1900 km lengte waarvan 1400 km vaarroute
- Dacia auto's zijn van Roemeense makelij.

In Galati moeten we de pond naar de provincie Dobroedzja pakken, Valentijn heeft moeite om deze te vinden, uiteindelijk na vragen en helemaal terug naar begin komen we er, een hele belevenis.
De pond staat vol met 15 auto's 3 betonwagens, 1 vrachtwagen en een bus, daarbij nog vele lopende mensen. Het is erg warm op de pond maar dat komt waarschijnlijk door de ijzerplaten waar we op staan.

In Galati staat een ijzerfabriek uit de Ceaucesku tijd, een van de 3 grootste ter wereld, gebouwd op een plek waar geen ijzer gewonnen werd, dus moest alles aangevoerd worden. De nieuwste snufjes waren aanwezig maar uiteindelijk daalde de erts prijs na de revolutie en is nu slechts 1/3 van de fabriek nog in werking.

Om 14:53 zijn we over, we zijn in Dobroedzja, een provincie van 1 miljoen inwoners. we rijden naar Tulcae, waar 15 verschillende nationaliteiten(Italianen, Grieken, Roemenen, Oekraïners, Bulgaren, Joden, etc.) bij elkaar wonen 100.000 inwoners heeft het. Het is de armste provincie, de Oekraine ligt vlakbij.
Je ziet hier ook nog veel restanten van oude Burchten en kastelen uit de Griekse en Turkse tijd.
Het regent wat maar gelukkig zitten we in de bus te genieten van het hele andere landschap, het zijn heuvels van 400 miljoen jaar oude en eigenlijk dus een bergketen, die loopt vanuit de Ardennen, Frankrijk, etc. hoogste punt is 400 m.
Tulcae had een alumina fabriek, deze is gekocht door Russen
Een botenwerkplaats die is gekocht door de Noren
Textielfabriek en een beetje tourisme.
16:30 komen we aan in hotel Esplanada, gelegen aan de boulevard. Hartstikke leuk. Ons mam en ik lopen een rondje, ze hebben hier ook een geiser maar niet zo'n hoge als in Geneve, we eten en willen dan nog een stukje lopen, we worden echter opgevreten door de muggen, heb er een dikke hand aan over gehouden, dus morgen niet meer naar buiten na de schemer.
We mogen lekker uitslapen dus om 8:00 uur ontbijt, we vertrekken pas om 10 uur naar de boot voor de boottocht over de Donoudelta.