Kloostertour en UNESCO-werelderfgoed - Reisverslag uit Piatra Neamţ, Roemenië van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu Kloostertour en UNESCO-werelderfgoed - Reisverslag uit Piatra Neamţ, Roemenië van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

Kloostertour en UNESCO-werelderfgoed

24 Juni 2015 | Roemenië, Piatra Neamţ

Nou zal het proberen vandaag wat korter te houden. We vertrekken na een heerlijk en wel super uitgebreid ontbijtbuffet, rond 8:45 uit Suceava, de stad met 100.000 inwoners en voormalig hoofdstad van Moldavië.
Vandaag een tocht van 225 km.
Richting Voronet om de 1e van drie kerken te gaan bezichtigen. Er staan totaal 8 kerken op de Unesco lijst, zo speciaal omdat ze van binnen en van buiten beschilderd zijn. We gaan in de 1e ook de beroemde fresco van het laatste oordeel bekijken. Onderweg krijgen we nog wat algemene info:
- Stefan de Grote neef van Dracula is de meest beroemde vorst van
Moldavië.
- Kinderen zonder examens hebben in Roemenië 3 maanden vakantie
(de kinderen op het platte land helpen de ouders oogsten en hooien).
Kinderen met examens hebben 2 en een halve maand vakantie.
- Veel daken van huizen zijn fel rood of fel blauw, ze mogen alle kleuren
hebben, er staat daarover niets vast in Roemenië. De daken zijn van
staal.
- Veel vrouwen in de dorpen dragen hoofddoeken, teken dat ze
getrouwd zijn, draag je er geen dan ben je nog vrijgezel, dit is de
traditie, in de steden kom je dit bijna niet meer tegen.

Rond 10:45 komen we aan in Voronet, de oudste en kleinste kerk van de drie. Prachtige schilderingen en het staat ook weer in een mooie tuin. (wel 10 lei fototax = 2,50 euro, Nou ja voor het goede doel dan zullen we maar zeggen). Het staat bekend als "Sixtijnse kapel van het oosten" het heeft de buitenmuurschilderingen met het prachtige Voronet-blauw als opvallende kleur.

Verder naar het 2e klooster met kerk, in Moldovita, met bruin als kenmerkende kleur voor de buitenschilderingen. Daar komen we rond 11:45 aan, we kijken er wat rond en genieten van al het moois, na een half uur vertrekken we weer nu richting het klooster in Sucevita, hiervoor gaan we over een pas van 1100 m hoogte, het is zo'n 30 km.

Vanmorgen heeft Charlotte samen met Valentijn inkopen gedaan voor de lunch, die nuttigen we bij het klooster op de parkeerplaats. Marcel helpt goed mee en snijdt de broodjes, en uiteindelijk ook in zijn hand (verwonding viel gelukkig mee). Keuze uit ham, kaas en salami. Het was simpel maar voldoende en heerlijk.

Dit klooster heeft als opvallende kleur groen, we krijgen bij het klooster uitleg over de kerk (de jongste van de drie) en gaan binnen kijken, tjonge wat een werk, je ziet er veel bijbelse tekeningen, en met name de kruisweg zie je overal terug.
We vertrekken om 14:30 en gaan naar onze eindbestemming Piatra Neamt, stad met 77.000 inwoners.

We komen rond 16:15 aan dus hebben nog tijd om de stad te bekijken. Wij gaan naar de gondelbaan, dit is het plan van een oud burgemeester, die teveel geld heeft uitgegeven en hiervoor nu in de bak zit. Een andere dame uit het gezelschap is ook onderweg dus we gaan met vieren. Het kost 20 Lei retour, dit is 5 euro, nou daar kom je bij ons nog niet eens voor weg. Het geeft een prachtig uitzicht over de stad en de verdere omgeving. Echter boven begint het wat te sputteren, wel grote druppels.
Na terugkomst beneden blijkt het stadsfeest te zijn, we zien een Avon stand met een Roemeens zangeresje in klederdracht, hartstikke leuk.
We lopen nog even terug en komen het beeld van Stefan de grote tegen, daarachter op de berg nog een klokkentoren die bewaakt wordt door wachters, die net hun aflos gehad hebben. Er komt nog een optreden van Folklore uit Roemenië maar we moeten helaas terug. Onderweg zien we nog zigeunerkinderen die de laatste rode kersen nog uit de boom willen halen, een heel karwei!! Triest hoor dit is dan wel contrast, rijk en arm naast elkaar. Dan hebben we het nog niet gehad over de prachtige auto's die hier rijden, vooral veel Dacia's maar ook BMW, Mercedes, Renault, etc. De auto's kosten hier ook een stuk minder dan in Nederland.

Het prachtige stadhuis ook nog bekeken en gepind dat gaat hier tot nu toe prima.
We slapen in 4* hotel Central Plaza.
Eten, nog een kop koffie/thee in de Ierse pub en dan wederom morgen 8:30 vertrek, dus 7:00 ontbijt.
Welterusten dan maar weer.