Sighetul Marmatiei - Reisverslag uit Sighetu Marmaţiei, Roemenië van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu Sighetul Marmatiei - Reisverslag uit Sighetu Marmaţiei, Roemenië van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

Sighetul Marmatiei

22 Juni 2015 | Roemenië, Sighetu Marmaţiei

Hoi,

Na een goed ontbijt, zaten we allemaal om 8:30 in de bus, op weg naar Roemenië, de Maramures. Nog een hele trip te gaan.
Charlotte is onze buschauffeuse, dit hoorde ze pas de woensdag voor de reis, haar eerste keer in Roemenië, dus ook zij is benieuwd.
Voor de grens stoppen we nog even, want we gaan daarna van de snelweg af en wie weet wat we daar gaan tegenkomen!
Bij de grens wacht Valentijn op ons, de Roemeense gids, hij spreekt overigens best goed (Belgisch)Nederlands, .hij zal de gehele reis bij ons blijven.
We krijgen nog een paspoortcontrole, helaas geen stempel.
We rijden door allerlei dorpjes en over een super slechte weg, 1-baans en vol gaten en scheuren.
Het voorstel van Valentijn is om vandaag al een excursie te doen, een leuke afwisseling voor de mensen die al 3 dagen aan het bussen zijn (wat een geluk dat dit voor ons de eerste dag is).
We gaan eerst lunchen in Satu Mare, daar kunnen we gelijk pinnen of geld wisselen, het is ongeveer 4 Lei voor 1 euro.
Het is mooi weer dus we pikken een terrasje en dachten gelijk te kunnen eten, dat was niet zo, dat was een terrasje verder, ach ja dan maar een slice pizza bij de bakker, net zo lekker. Op het terras komen veel gehandicapten langs die iets van je willen hebben, soms wat vervelend. In het parkje op zitten eten, tussen de bloemenpracht, wat bloeit alles hier mooi! Kerkje bezichtigd en terug naar de bus op naar Sapanta, bij het vrolijke kerkhof, een door Unesco ondersteunde bezienswaardigheid.
Het is een prachtige begraafplaats (voor zover je dit zo kan noemen) en een mooie kerk erbij, helaas was deze al enige jaren onder constructie. Binnenin prachtige schilderingen. En al die grafstenen met stukjes over de mensen erop, bv een jongen die van fietsen hield, en een goed leven had gehad, genoot van de dingen die hij deed, maar tijdens het spelen met een mes in zijn arm gesneden had en ter plekke overleden was, 22 jaar oud met een tekening van een jongen met een fiets erboven, kleurig in hout uitgesneden, dit houtsnijwerk wordt alleen door een aantal boeren uit dit dorp gedaan. Al met al indrukwekkend om te zien en een aantal verhalen te horen.
Hierna in de bus op weg naar ons hotel een prachtig Duits aandoend 3-sterren hotel (het Sonnenhotel). Lekker effe douchen en om 19:30 eten (het eten is heerlijk, geen buffet maar gewone porties en drie gangen).
Een rondje rond het hotel gelopen, ernaast lag nog een veldje met allerlei sportmogelijkheden, die heb ik maar ff snel gebruikt. Het hotel ziet er erg mooi uit in het donker met alle lichtjes aan.
Kwamen uit bij een loopbruggetje en zijn toch ondanks zijn gammelheid maar overgestoken, hele belevenis, zeker voor ons mam.
Toen lekker slapen, ook morgen is het weer vroeg dag 7:00 uur ontbijt en 8:30 vertrek.

• 25 Juni 2015 - 06:21

Diana:

Hey meissie ben jij weer op vakantie? Ik zit de fotos van Spanje nog te bekjjken

• 25 Juni 2015 - 13:47

Marijke:

Goed om te lezen dat jullie met drieën zijn, het had natuurlijk met vieren moeten zijn, maar ja we hebben het niet voor het zeggen. Hij is vast bij jullie en loopt tevreden mee.

• 25 Juni 2015 - 21:03

Wilma:

Hey marjon klinkt goed allemaal ! Geniet ervan en veel groetjes aan ma en marcel !