01-09-2014 St. Augustine - Reisverslag uit Saint Augustine, Verenigde Staten van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu 01-09-2014 St. Augustine - Reisverslag uit Saint Augustine, Verenigde Staten van marjonzwo2011 - WaarBenJij.nu

01-09-2014 St. Augustine

01 September 2014 | Verenigde Staten, Saint Augustine

Op tijd op het is een mooie dag, we moeten zo'n 40 mijl rijden voordat we in St.Augustine aankomen.Onderweg zien we nog een dolfijn, wat een leuke beestjes. We zijn lekker vroeg, dus als een van de eerste op de ja je leest het goed, gratis parkeerplaats.

De bedoeling was een halve dag te blijven en dan evt. in Jacksonville nog wat te gaan bekijken maar het was er mooi, plus ongeveer 40 graden, waarna we de beslissing hebben genomen maar eens daar een dagje te blijven en echt de toerist uit te hangen.
Een heel mooi oud stadje, het oudste van de US, tenminste dat is wat ze zeggen.

We boekten een hop on off (ja ben ik echt fan van) toeristentreintje en boekten hier nog een aantal bezienswaardigheden bij!
We begonnen bij de gevangenis van St. Augustine, heeft dienst gedaan als St. Johns County Jail van 1891-1953. Het gebouw was gefinancierd door Henry Flagler(eigenaar van Standard Oil Company) zodat hij zeggenschap had over de lokatie en hoe het eruit kwam te zien. Het zag eruit als prachtig hotel vanaf de voorkant, zodat mensen die met de trein aankwamen allemaal kwamen aankloppen voor een kamer, dat kon natuurlijk wel, maar daar moest je dan weer iets voor doen. Je kon er max 5 jaar zitten, met kost en inwoning. Er zijn in die tijd 2 mensen opgehangen en dat had bij beide nogal wat teweeg gebracht. Volgens de rondleider zou er nog heel wat activiteit zijn in de gevangenis (haunted).

Het historisch museum even bekeken, dit was een combinatie van historische displays en prive collecties. Hier kwam 400 jaar geschiedenis van Florida naar voren van de Indianen (Timucuan), Spanjaarden, piraten tot nu.

We komen langs het prachtige bezoekerscentrum, prachtige hotels (nu universiteit) allemaal gebouwd door sponsering van Henry Flagler.
De prachtige authentieke stadspoort uit 1808 staat er nog, toen de Spanjaarden de stad ommuurden, was dit de enige in en uitgang in het noorden. Die werd iedere avond bij zonsondergang afgesloten en de volgende morgen weer geopend.

Het oudste houten schooltje ligt aan St. George Street ( een straatje met allerlei gerestaureerde gebouwtjes uit die tijd), erg gezellig. We bezoeken het in het begin 1788 gingen voor het eerst jongens en meisjes samen naar school, het gebouw is zo'n 200 jaar oud gemaakt uit red cedar en cipressen en in elkaar gezet met houten nagels. De schoolmeester en zijn vrouw woonden boven het schooltje. Er staat ook nog een oude schoolbel, Marcel heeft hem in ieder geval even geluid. Hierna kregen we natuurlijk ook nog een diploma mee.

Aangezien dit stadje het oudste stadje van de US is zijn we dus ook in het oudste straatje geweest, Aviles Street ( is een van de negen originele straten in het stadsplan van 1500, volgens de Spaanse regels. In deze straat ligt ook het voormalige Spaanse militaire ziekenhuis. Nagebouwd op de plek van het originele ziekenhuis. Die Spanjaarden hadden het goed voor elkaar medisch gezien en dat werd een heel stuk slechter toen de Amerikanen dat overnamen. De Spanjaarden hadden 13 jaar opleiding en de Amerikanen een paar maanden. De overlevingskans ging van 80(bij de Spanjaarden naar minder dan 30% bij de Amerikanen.
Kunnen ze toch meer dan voetballen:) Allerlei dingen gezien en verhaal gehoord over een arts die in 19e eeuw artsen hun handen wilde laten wassen na iedere patient, deze is geeindigd in een psychiatrische inrichting. Niemand wilde het in die tijd horen en weten.

Nog langs het Castillo de San Marcos gereden. een fort gestart in1672 en klaar in 1695. Het werd gebouwd ter bescherming van de Spaanse schepen met hun schatten, tegen piraterij. Het fort is nooit ingenomen met gevechten.

De fontein van de jeugd gevonden en er water van gedronken dus we komen waarschijnlijk als jonge goden terug in Nederland, haha. De indianen van toen werden 80-90 jaar dus men dacht toen dit land ontdekt werd dat het wel een wonder moest zijn dus werd het een fontein van de jeugd. Of het nu echt geholpen heeft......
Hier lekker wat gedronken en gegeten.

Ook nog bij de Oude senator op bezoek geweest, de oudste levende inwoner van St. Augustine, het is een grote Eik, meer dan 600 jaar oud.

Mission Nombre de dios, het is een heel complex, met een kerk die dicht was maar ook een prachtig beeld met kruis staande bij het water. Er is ook een prachtig oude begraafplaats. Hier liggen ook zwarte soldaten die gevochten hebben in de burgeroorlog.

Het is bijna sluitingstijd maar we mogen toch nog even de oudste winkel in C.F.Hamblen geheten. Hier is echt alles wat je maar kunt bedenken te koop en hebben zij het niet, heb je het niet nodig!!

Een mooie dag en die foto's zullen dat laten zien. 's Avonds gegeten in een country store, een echt Southern maaltijd (Meatloaf) en Marjon catfish. En daarna hop naar het hotel, we moeten nog een hotel regelen voor de volgende dagen en we zijn moe!

Welterusten!

• 03 September 2014 - 10:18

PIA EN AD HERMENS:

Beste Marjon en reisgezelschap,

Dank voor alle mooie verhalen. We volgen je van dag tot dag, Geniet er maar goed van.. Hier komen de bevrijdingsfeesten er aan en we hebben nu beter weer!!

Groeten uit Berensteijn ,Geldrop